StrongFit week 1

De tijd vliegt! Ik ben inmiddels alweer bijna 1 week bezig met het StrongFit programma. Ik merk aan mezelf dat er in 1 week veel kan veranderen. Niet zozeer fysiek, maar wel mentaal.

Mijn calorie inname is op 2000 gezet, waarvan 40% koolhydraten, 30% eiwit en 30% vet. Ik moest even slikken toen ik 2000 zag staan, want ik had mezelf op maximaal 1800 gezet. Maar, zoals Narinder mooi zei, we kijken niet per dag maar per week of zelfs maand. Ik kan wel leuk 4 dagen netjes 1800 calorieën eten, maar als dat er voor zorgt dat ik 3 dagen zoveel trek heb dat ik 2800 kcal naar binnen schuif, dan schiet het natuurlijk niets op. Daarnaast ben ik op zoek naar meer balans, geen heftige pieken en dalen meer. Voorheen wisselenden dagen van 1200 kcal en 3000 kcal zich af. Dat slaat natuurlijk nergens op en het enige wat je daarmee creëert is onbalans; mentaal en fysiek.

Goed, 2000 kcal dus, wat prima te doen is. Ik kreeg een overzichtelijk eetschema, met simpele maar doeltreffende maaltijden. Geen fancy of extreem dure dingen, lekker basic. Scheelt ook weer in de portemonnee, wat niet onbelangrijk is. Alles is makkelijk te bereiden en qua avondeten heb ik de vrijheid om zelf dingen in te vullen, zolang ik mij maar aan de hoeveelheid en macro’s houd. So far so good. Sterker nog, ik kan zelfs een Tony in de koelkast laten liggen en netjes een afgewogen stukje nemen in plaats van de hele reep mijn gewicht in duwen. Fijn he? Ik merk dat deze manier van eten mij rust geeft en dat is fijn. Ik moet wel wennen aan 4 maaltijden in plaats van 6. Narinder gaf aan dat ik de macro’s ook over 6 maaltijden mocht verdelen, maar dan ben ik weer de hele dag bezig met eten. Ik wil daar juist een beetje vanaf. Eten omdat mijn lijf het nodig heeft, niet omdat ik er zo van houd. En dat werkt beter met 4 dan met 6 maaltijden, dus ik hou het gewoon zo.

Waar normaliter mijn voeding een complete chaos is, maar mijn training niet.. is dat nu compleet omgedraaid. Ik heb nog steeds die blessure, dus trainen was afgelopen week echt een drama. Maandag wilde ik vol goede moed weer beginnen, maar al na een paar minuten voelde ik dat het niet ging. Frustratie all over the place natuurlijk, want hallo.. ik ben met een programma begonnen en ik wil het wel goed doen. Gelukkig maakte Fer een aangepast programma voor mij en kon ik maandag, dinsdag en woensdag toch nog trainen. Dat ging niet zonder slag of stoot. Maandagavond zat ik na de training te huilen op de roeimachine. De afgelopen tijd is het alleen maar frustratie, pijn en tranen geweest in de box, de lol gaat er een beetje vanaf op die manier. Ik geloof wel in everything happens for a reason.. als StrongFit niet op mijn pad was gekomen zou het best mogelijk kunnen zijn dat ik er gewoon een tijdje uit was gestapt. Maar dat is nu geen optie, dus het wordt letterlijk roeien met de riemen die ik heb 😉 Donderdag kon ik weer bij de chiropractor geweest, dus wederom een paar dagen rust. Maandag mag ik weer beginnen.. met mijn aangepast programma althans. Ik hoop echt dat ik maandag geen last meer heb en dat ik het dan weer rustig kan opbouwen.. fingers crossed!

Vandaag is mijn cheatday. Of althans, ik mag ‘losgaan’ tot 2300 kcal en mag de macro’s even loslaten. Dat gaat mij lukken, ik weet het zeker 😀  Ik ben klaar voor de tweede week. Hopelijk met dezelfde rust op het gebied van voeding, maar met aanzienlijk meer trainingen!

Oh en vergeet ik bijna het resultaat op te schrijven. Ik ga mezelf niet elke week wegen, want ik weet dat ik daar knettergek van word. Ik ben juist zo blij dat ik de obsessie met de weegschaal (lees: 25 keer per dag wegen) kwijt ben, dus dat houd ik liever zo. Ik merk wel dat ik al iets minder fluffy ben geworden. Op 2000 kcal, met maar 3 trainingen.. Dus ik ben heel benieuwd hoe het gaat als ik weer vol gas kan trainen.

DSC_1012

Geef een reactie

