Not every day is your best day

ENGLISH VERSION BELOW

Ik ben best een strebertje. Als ik iets doe waar ik passie voor heb, dan geef ik meer dan 100%. Dan ga ik ook echt voor een goede score tijdens een WOD, of voor het verbreken van mijn 1 RM tijdens het ‘strength’ gedeelte. Geen halfbakken gedoe, gewoon knallen. Wat ik echter gaandeweg mijn CrossFit reis wel aan het leren ben, is dat mijn lichaam niet altijd 100% kan geven.

Om even een voorbeeld te noemen.. Een tijdje terug was ik bezig met een krachtschema met back squat, bench press en deadlift. Op een gegeven moment moest ik 3 x 10 herhalingen back squat doen met 65 kilo. Ik ging kapot. Maar echt. Je zou het niet zeggen met zulke rustige bewegingen, maar ik was zeiknat van het zweet, sterretjes bij die laatste herhalingen, hartslag hoog. Alles gegeven, maar… gelukt! 3 x 10 herhalingen. Dan zou je toch denken dat wanneer je 5×5 herhalingen moet doen met 60 kilo, dat peanuts is. Not..

Je prestatie is afhankelijk van heel veel verschillende factoren. Heb je goed geslapen, zit je lekker in je vel, heb je je eten op orde, is het ‘jouw’ dag of totaal niet. Ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar bij mij kan niet elke dag ‘mijn dag’ zijn. Ik heb echt goede dagen waarop ik vol gas kan vlammen, maar ik heb ook zeker dagen waarop het eigenlijk allemaal niet zo gaat. Waarop die 5×5 met 60 kilo opeens een onwijs gevecht is. Waarbij ik gewoon moeite kan hebben met 1 herhalingen van 60 kilo, terwijl 82.5 mijn 1 RM is. Die 82,5 ga ik die dag never nooit halen. Ik ga het niet eens proberen, want ik weet van tevoren dat het niet lukt.

Waar wil ik heen met dit verhaal? In het begin wilde ik nog wel eens gefrustreerd raken van dit soort dagen. Dan dacht ik ‘ja hallo, gister lukte het ook, dus moet het vandaag ook kunnen.’ En dan ging ik verwoed met van alles aan de slag. Frustratie, nog meer frustratie, tot bijna tranen aan toe. Mezelf helemaal gek maken omdat het MOEST lukken want gister lukte het ook. Nope.. gister was gister, vandaag is vandaag. Gister had ik goed geslapen en zat ik goed in mijn vel, vannacht heb ik slecht geslapen en is het niet zo mijn dag. En dus kan ik er niet automatisch vanuit gaan dat ik vandaag minstens hetzelfde kan als gister. En dat is menselijk. Soms zit het er ‘gewoon niet in’. Dan kun je koste wat het kost proberen om het er toch uit te persen, it is not gonna happen. Je vergroot er alleen maar de kans op blessures mee en dat is het laatste wat je wil.

Soms moet je gewoon accepteren dat je lichaam geen machine is en dat invloeden van buitenaf allerlei effecten kunnen hebben op je prestatie. Betekent dat dan dat je die dag niet moet gaan trainen? Nee, niet per se. Leg de lat alleen iets lager, maar geef wel alles wat je op die dag kunt geven. Ook al is dat minder dan gister. Dat geeft niet, want na vandaag wordt het vanzelf weer morgen en morgen is wellicht wel weer jouw dag. Dus wees achteraf dan ook gewoon tevreden, je hebt het immers toch maar weer geflikt.

Always end the day with a positive thought. No matter how hard thing were, tomorrow is a fresh opportunity to make it better.

IMG_4364 copy

Whenever I do something with passion, I always try to give more than a 100%. Then I fight for a good WOD score or breaking my 1 RM during the strength part of the workout. No half-ass anything, just full speed ahead. What I am currently learning is that my body doesn’t always accept full speed ahead…

For example.. I was doing a strength schedule a while ago with back squat, bench press and deadlift. Somewhere in the program i Had to do 3×10 reps back squat with 65 kilo’s. I was a true struggle, but really. You wouldn’t say it with movements that are so slow, but I was sweating like a crazy person and totally seeing stars the last reps of the sets. I gave it all but I succeeded. 3×10 reps… you would think that 5×5 reps with 60 kilo’s would be easy a day after that. Not…

Your performance depends on so many factors. Did you sleep well, are you happy with yourself, do you eat the right things, is it your day or totally not? I don’t know about you, but not every day is ‘my’ day. I have good days on which I can go full speed, and I have days where things don’t go so smooth. Days on which the 5×5 with 60 kilo is a major struggle all of a sudden. Days on which I can hardly squat 1 rep with 60 kilo, while my 1RM is 82.5.. I will never reach that 82,5 on a day that is not ‘my’ day. I will not even try it anymore, because I know for sure i won’t succeed.

‘So Nicky.. where is this story going’. Well.. at first, I would get really frustrated on days where i couldn’t go full speed. I got angry with myself, frustrated, more frustration until I almost started crying. I made myself completely crazy because it HAD to be done, because I could do it yesterday. Nope…yesterday was yesterday and today is today. Yesterday I did sleep well, last night i didn’t. And so I can not automatically count on the same performance or more every single day. And I guess that makes me human. Sometimes ‘it’ is just not in the atmosphere. Don’t try to push your limits on these days. You will only get upset and higher the risk on an injury. That is the last thing you want.

Sometimes you will just have to accept that your body is not a machine and that certain circumstances effect your performance. Does that mean you shouldn’t train that day? Well no… not necessarily. Just don’t push yourself too hard, but do give everything you can that day and be happy with it. Even if it is less than yesterday. That’s okay, because after today tomorrow magically appears and tomorrow might be your day!

Geef een reactie

