#vezelrijkekwarktaart voor #keukenlosers

Ik zal het maar meteen eerlijk vertellen… ik ben geen keukenprinses. Nooit geweest, never will be. Ik ben simpelweg te lomp, onhandig en ongeduldig. Dat is de reden waarom ik CrossFit doe, en geen ballet. Ik zou de lerares waarschijnlijk voor haar gezicht schoppen, per ongeluk weliswaar. Respect voor alle foodies die de meest prachtige ontbijt-lunch-diner-tussendoortjes creaties maken, maar dat is aan mij niet besteed. Ik wil best moeite doen voor een kommetje warme brinta met Whey in de ochtend, maar ik pleur de aardbeien en bosbessen er willekeurig op. Voor een maaltijdsalade wil ik overigens nog wel mijn creatieve kant tevoorschijn toveren om het er een beetje mooi uit te laten zien, maar dat kunnen zelfs keukenlosers als ik.

Hard trainen betekent ook goed eten. De tijd waarin ik eigenlijk te weinig at om goed te kunnen trainen is voorbij. Ik wil sterk en fit worden en dan duurt het maar wat langer voordat ik weer ‘ripped’ ben. Dat is het mooie van CrossFit. Tijdens een competitie krijg je echt geen extra punten omdat je een Clean & Jerk met een sixpack doet hoor. Als je dat gewicht maar omhoog krijgt, daar hoef je verder geen ‘shape’ voor te hebben. Chiill…. Neemt niet weg dat ik het voor mezelf wel wil, maar de focus ligt een beetje anders. Ik moet voldoende eiwit eten, maar ik hou niet van ei (wel van wit, geen ei-wit hoor, gewoon, wit zand ofzo) en proteïne shakes vind ik vies. En toen.. ontdekte ik de inmiddels razend populaire #vezelrijkekwarktaart. Eiwitrijk, vezelrijk (goh), simpel en lekker. En omdat ik iets gezonds wilde trakteren op mijn werk, leek dit mij een goede optie.

Dat ‘simpel’ ging alleen voor mij niet helemaal op. Aangezien ik een keukenloser ben, wist ik zelfs de ‘oh zo simpele’ vezelrijke kwarktaart te verprutsen. Want wat deed ik? Netjes alle stappen volgen enzo, gelatine laten weken in water en vervolgens ‘gelatine uitknijpen en bij het mengsel doen’. De gelatine dus… niet het uitknijpsel. Wat deed ik.. ik kneep de gelatine uit boven het mengsel en gooide de gelatine vervolgens weg. Wtf… Zie je…keukenloser. Ik vond het al vreemd, maar zette de kwarktaart in de koelkast en goh.. hij werd niet stijf. ‘Mam, mijn taart wordt niet stijf’. Mijn moeder en ik vormen een perfect team in de keuken. Even voor de beeldvorming: alles valt om, over ons heen, saus in haar, lepel in oog, spaghetti op de grond, vlek in blouse etc. Lachen, gieren, brullen hoor, maar efficiënt? Nah… not so much. Zij vroeg wat ik had gedaan met de gelatine dus ik vertel heel voldaan dat ik die had uitgeknepen en weg had gegooid. Dat was dus niet de bedoeling, dus ik vis met mijn goeie gedrag de gelatine uit de vuilnisbak, waste het netjes en volgde het advies van mijn moeder op. ‘Even laten weken in heet water’. Oke.. dat deed ik, even laten staan.. gelatine weg. Compleet opgelost in het hete water. Fuck. Gelatine op, supermarkt dicht, fuck!

Wat nu? Oke… even wachten, misschien stolt de gelatine dan weer in het water en zakt het naar de bodem. Wij wachten, prutsen, nog meer prutsen en uiteindelijk kregen we misschien een half gelatineblaadje in de taart en was hij de volgende ochtend nog niet stijf. Tja, toen ik maar chocoladetaart gekocht bij de Albert Heijn en dat getrakteerd op mijn werk. Lesson learned, ik vergeet de gelatine nooit meer….

Maar hij was uiteindelijk wel lekker…

FullSizeRender

Geef een reactie

