My first CrossFit experience

ENGLISH VERSION BELOW

Hello!

Ik schreef het al een beetje in mijn introductietekstje, maar mijn eerste CrossFit ervaring was best heftig. Samen met een vriendinnetje stapje ik de box binnen, geen idee wat mij te wachten stond. Natuurlijk had ik wel wat filmpjes gezien, maar ‘voor het echie’ voor toch net even anders.

De WOD stond op het bord en ik ging heel nieuwsgierig kijken. ’75 pull ups’. Maar wat?! Even serieus? Ik kan niet eens 1 puil up, hoe ga ik mezelf 75 keer omhoog sleuren? Nee, dit is een grapje toch? Zoiets ging er door mijn hoofd. ‘Je mag ze met elastiek doen’, zei Fernando, de trainer van LatinSport. Ah.. goh, nou.. dat maakt het al een stuk minder onmogelijk. Ofzo..

Maar eerst de warming up. Ik verwachtte gewoon een rustige warming up. Een beetje rekken en strekken enzo. Maar nee hoor, 21-15-9 squats, push ups en sit ups, na rotatie en rekken. Ik dacht nog ‘oh, dat red ik’. Maar de fitness-squats telden hier niet en met de push ups moesten mijn ellebogen langs mijn lichaam. Fuck, dan red ik het dus niet. Ik worstelde mezelf door de warming up heen. En de workout moest nog beginnen…

Vervolgens mocht ik een stang pakken.. 15 kilo. Klinkt heel weinig, is nu ook weinig, maar toen was dat best zwaar. WAC 1.. High Pull Wide, Back Shoulder Press, Overhead Squat, High Pull Small en Deadlift. Al die namen, maar serieus, hoe moest ik dat ooit onthouden. ‘Ellebogen naar het plafond, knieën naar buiten, schouders naar achter, ellebogen op sloten, schouders naar achteren, buikspieren aanspannen, schouders naar achteren.” Oke, blijkbaar moesten die schouders naar achteren. En heb je wel eens een Overhead Squat gedaan met een lege stang. #moeilijk! Eng, geen balans, wiebelen, bijnavallenmaarvallensiechtnietcooldustochblijvenstaan. De warming up was done, Nicky was al aardig moe. En ik moest nog beginnen…

75 Pull Ups… eventjes rust en daarna 21-15-9 Wall Balls, Box Jumps en Burpees. Het is al een paar maanden geleden, maar ik weet het nog exact. Die pull ups vielen met zo’n dik elastiek best mee. Ik werd bijna vanzelf omhoog geslingerd. Maar die Wall Balls… Bij 3 dacht ik al ‘hoe doen mensen dit’. Helemaal kapot, nog geen goeie techniek dus alles met die armen omhoog duwen, de ademhaling van een hamster als iemand een flinke slinger aan zo’n rad geeft. Een gevecht was het. En toen kwamen de box jumps nog. En de burpees. En daarna alles nog 15 keer. En toen nog 9. En toen was ik echt GESLOOPT! Kapot, op, leeg, done, konniksmeer. En weet je wat ik dacht ‘Hell yeah, dit is LEUK’.. Waarom ik dat dacht? Geen idee, waarschijnlijk omdat ik er van houd om volledig stuk te gaan, alles te geven, over mijn eigen grenzen heen gaan. Want dat gevoel achteraf is die struggle meer dan waard. En dat is ECHT zo! Heus..

En daar begon mijn CrossFit reis. Of althans, eerst moest ik mezelf een aantal dagen door heftige spierpijn heen worstelen. Maar het smaakte vanaf het eerste moment naar meer. Soms klopt iets gewoon, dan voel je dat het bij je past. Dat had ik met deze proefles en dat gevoel groeit nog steeds elke dag.

Image

Hello!

I already wrote it in my introduction, but my first ever CrossFit experience was pretty intense. I stepped into to box together with a friend and had now idea what to expect. Ofcourse I had seen some videos, but doing it myself was slightly different.

The WOD was written on the whiteboard and curious as I am I took a sneak peak. Wait. what?! 75 pull ups? For real? I can’t even do 1 pull up. How the h*ell I am going to pull myself up 75 times? This is a joke, right? Those thoughts crossed my mind. Fernando, my coach, told me ‘you can do them with an elastic band’, Ah well.. that makes it a bit less impossible. Or something like that…

But first the warming up. I expected an easy warming up. Little bit of stretching for example. But no.. 21-15-9 squats, push ups, squats and sit ups. At first I thought..ah well.. I can manage that. But the fitness squats don’t count in CrossFit and the small tricep push ups where also new to me. Fuck.. that’s too heavy for me. I fought my way through the warming up and the real workout was yet to come….

I was told to get myself a bar. 15 kilos. Sounds like nothing. Feels like nothing now. but back then it was pretty heavy. WAC 1.. High Pull Wide, Back Shoulder Press, Overhead Squat, High Pull Small en Deadlift. All these names, but seriously, how was I ever gonna remember all these terms and techniques?! Elbows to the cealing, push your knees out, shoulders back, lock your elbows, shoulders back, tighten your core, shoulders back! Okay okay.. apparently it was really important to keep those shoulders back..  And have you ever done an Overhead Squat with an empty barbell for the first time? #hard! Scary, no balance, almostfallingbutfallingisnotcoolsotryingtokeepmyselfup. Warming up was done, Nicky was already tired but Nicky still had the entire workout left…

75 pull ups… a little break and after that 21-15-9 wall balls, box jumps and burpees. Even though this workout is months ago, I still remember every freaky second of it. The pull ups weren’t so hard with a super thick elastic band with a huge bungee effect. I hardly had to do anything myself. But those Wall Balls.. At 3 i already thought.. how do people do this? I was completely exhausted and used my arms a LOT because of lack of technique. I was breathing like a guinea pig when somehow hits his spinning wheel a bit too hard. It was a true battle. And I still had to do the box jumps and the burps. And everything again for 15 and 9 times. I mean.. really?! I was half dead afterwards. Tired for the rest of the day, couldn’t do anything anymore. And you know what I thought? This is FUN?! Why on earth this the word ‘fun’ cross my mind? Since when is almost dying equal to fun?! Probably because I love going hard, giving everything, reaching my limits and push myself even more. Because that feeling after all the struggle is worth it. Really.. I promise 😉

And from that moment my Crossfit journey started. Well.. after I struggled myself through some rough days with sore muscles. But it tasted like more from the very first moment. Sometimes puzzle pieces just fall into the right place and you feel like something really fits you. CrossFit gave me that feeling and still does, every single day!

Geef een reactie

